De Bentley Le Mans Collection

Body

(Crewe, 12 april 2023) 20 jaar na Bentley's zesde overwinning in de 24 uur van Le Mans en 100 jaar na de eerste race, creëert Bentley een gelimiteerde editie van Continental GT Coupé en Continental GTC. Elke auto wordt aangedreven door de Bentley W12-motor, de meest succesvolle 12-cilindermotor van het moderne tijdperk. De Le Mans Collection omvat unieke exterieur- en interieurdetails die het ontwerp van de Le Mans winnende Speed 8 #7 weerspiegelen.

Alle Le Mans Collection-modellen zijn uitgerust met de Bentley Rotating Display, wat de keuze biedt uit een touchscreen, dubbele fineer of analoge wijzerplaten - maar met een twist; in plaats van de standaard centrale wijzerplaat is er een vitrine met een motorklep van de 4,0-liter twin-turbo V8 van de 2003 Le Mans-winnende Bentley Speed 8. De motor werd na de wedstrijd gedemonteerd en bewaard, en nu zijn 24 van de 32 kleppen van de motor in tweeën gedeeld om 48 artefacten te creëren voor deze exclusieve collectie van ultieme Grand Tourers.

Een ander doordacht detail is dat de standaard 12-uurs analoge klok is vervangen door een digitale klok met een speciaal ontworpen wijzerplaat - een 24-uurs natuurlijk.

Mulliner, de persoonlijke opdracht gevende afdeling van Bentley, heeft zich laten inspireren door de donkergroene Speed 8 raceauto's die in 2003 op Le Mans iedereen voorgingen. Van het verdant groene exterieur tot het stukje Speed 8 motor dat in het dashboard is weergegeven, is de Le Mans Collection een oprecht eerbetoon aan een lange en roemrijke gedeelde geschiedenis tussen Bentley en de 24 uur van Le Mans.

Eerbetoon aan Speed 8 #7

De ontwerpers van Mulliner hebben de winnende Speed 8 van 2003 nauwkeurig bestudeerd, ongetwijfeld een van de mooiste racewagens die ooit op Le Mans hebben gezegevierd. Het beperkte aantal Continental GT's en Continental GTC's in de Le Mans Collection is uitgevoerd in Verdant groen, met een Moonbeam-racestreep over de motorkap (en Coupé-dak). De Blackline-specificatie verwijst naar de zwarte en groene kleurstelling van de Speed 8, terwijl de carrosserieonderdelen van de koolstofvezel Styling-specificatie in zwart zijn uitgevoerd met een subtiele krijtstreep in Moonbeam. Beluga-zwart is ook gekozen voor de onderste voorbumper, buitenspiegelkappen en het 'hoefijzer'-gebied achter onder de achterklepspoiler, terwijl zwarte 22-inch tienspaaks wielen de krachtige koolstof keramische remmen en rode remklauwen omhullen.

De kenmerkende Bentley-matrixgrille (oorspronkelijk ontwikkeld om de radiator te beschermen op het onverharde Le Mans-circuit van de jaren 1920) heeft een gespoten #7 in Arctica-wit, een combinatie van het race winnende nummer van 2003 en de gespoten radiateurs van de Bentleys die Le Mans tussen 1924 en 1930 vijf keer wonnen.

Details op maat

Het interieur van de Le Mans Collection Continental GT en Continental GTC is luxueuzer dan dat van de Bentley Speed 8's - maar er is hetzelfde gevoel van sportiviteit. Een op maat gemaakt 2003-krans welkomstlicht leidt u binnen in een cockpit bekleed met Beluga-huid. De stoelzittingen zijn bekleed met Dynamica stof, terwijl het monochrome kleurenschema van het interieur wordt verlicht door contrasterende stiksels en veiligheidsgordels in Hotspur. Het stuurwiel, bekleed met huid en Dynamica, is ook voorzien van Hotspur contraststiksels en een accentlipje op zes uur.

Het dubbele fineer op het dashboard en de portierrails is uitgevoerd in Piano Black en hoogglans koolstofvezel, met een fijne chromen streep die de twee van elkaar scheidt. Het op elkaar afstemmen van de deuren en de fascia, zodat de krijtstreep naadloos overgaat van de ene naar de andere kant, is een teken van het uitzonderlijke vakmanschap in elke Bentley.

De Bentley's uit de Le Mans Collection zijn voorzien van vele op maat gemaakte details, te beginnen met de Speed 8-dorpelplaten en de treeplanken met zes kransen die de inzittenden bij binnenkomst in het interieur begroeten. Het dashboard toont het embleem met zes kransen, ingelegd in hoogglanzend koolstofvezel, ter aanduiding van elk van de zes overwinningen die Bentley tussen 1924 en 2003 op Le Mans behaalde.

Le Mans Collection - Op circuit 2

De Continental GT en GTC uit de Le Mans Collectie zijn uitgerust met Bentley's befaamde 6,0-liter W12 TSI-motor, die 659 pk (650 bhp) en een buitengewoon koppel van 900 Nm (664 lb.ft) levert.

Met een uitzonderlijk rijgedrag resulteert dit in een topsnelheid van 335 km/u (208 mph) en een acceleratie van 0-100 km/u in 3,5 seconden (0-100 km/u in 3,6 seconden). Een combinatie van vier ondersteltechnologieën geeft de nieuwe limited edition een niveau van wendbaarheid, prestaties en rijkwaliteit zoals verwacht van een auto met dit erfgoed.

Bentley Dynamic Ride en driekamer actieve luchtvering met adaptieve demping spelen een belangrijke rol in de balans van de auto en vormen een formidabele basis om op voort te bouwen.  De optionele en nieuw ontwikkelde Carbon Ceramic Brakes, Variable Electronic Stability Control, All Wheel Steering en een Electronic Limited Slip Differential versterken de wendbaarheid en prestaties nog verder.

Bentley en Le Mans

Bentley's lange samenwerking met Le Mans is niet van een leien dakje gegaan. "Ik vind het hele gebeuren idioot. Niemand zal finishen. Auto's zijn niet ontworpen om 24 uur lang die spanning aan te kunnen." Dat was de reactie van W.O. Bentley in 1923, toen hij hoorde dat privédeelnemer John Duff van plan was de allereerste 24-uursrace van Le Mans te rijden met een Bentley 3 liter. Maar het competitieve vuur in W.O's ziel zorgde ervoor dat hij op het laatste moment toch naar het circuit van La Sarthe trok. Geïnspireerd door Duff's 4e plaats (ondanks een lange stop om een gat in de benzinetank te repareren) en snelste ronde, keerden W.O en Bentley Motors in 1924 terug met een fabrieksauto - en wonnen. Het was het begin van een glorieus decennium met vijf overwinningen in zeven jaar.

Bentley was in 2001 terug met de EXP Speed 8, de start van een driejarig programma met als doel een zesde rechtstreekse overwinning. En op zondag 15 juni 2003 eindigden de twee fabrieks Speed 8's van Bentley als eerste en tweede in deze zwaarste endurancerace. Auto #7 van Guy Smith, Tom Kristensen en Rinaldo Capello legde 377 ronden af met een gemiddelde snelheid van 214,33 km/u, gevolgd door de #8 Speed 8 van Johnny Herbert, Mark Blundell en David Brabham.